Scherp zien

Klik hier om direct naar de videostudie te gaan.

In de videostudie van vandaag komen we twee bijzondere vrouwen tegen, Tamar en Ruth. Het is al eerder over ze gegaan. Het zijn vrouwen die op een cruciaal moment méér visie tonen dan hen die ‘uitverkoren’ zijn. Ze brengen door hun scherpzinnige daden de uitverkorenen tot hun bestemming. Wanneer Ruth een zoon heeft gekregen, Obed, komt in de laatste verzen van het bijbelboek Ruth opeens, als uit het niets, Peres, de zoon van Tamar, op de voorgrond. Waarom? Wat hebben die twee met elkaar te maken? Ik vond dit heel mooi verwoord in Tenachon:

Jehoeda en Tamar (Gen. 38)

Nergens in Bereesjiet (Genesis, EV) wordt God zo weinig genoemd; nergens is Zijn leiding zozeer voelbaar als in het Joseefsverhaal. Aldus een van de wonderen van de bijbelse vertelkunst. (…) Hoezeer het verhaal erbij hoort, blijkt al uit het overeenkomstig woordgebruik:

37:32-33 Ze lieten hun vader het bonte kleed sturen… en ze zeiden: Dit hebben we gevonden. Bekijk toch of het het kleed is van je zoon of niet. en hij bekeek het en zei: het kleed van mijn zoon! En nu 38:25, 26: Ze stuurde naar haar schoonvader… en ze zei: Bekijk toch van wie deze zegelring, de snoeren en staf zijn. En Jehoeda bekeek ze en zei: Ze is rechtvaardig, meer dan ik.

Let ook op de zegelring, bedoeld om een persoonlijk zegel ergens op te drukken: hier het zegel van de man die heeft voorgesteld Joseef te verkopen. En die nu zelf terecht komt in een situatie waarin hij zijn vader gebracht heeft. Maar er is meer. In Ber.R. 85:1 zegt Rabbi Smo’eel bar Nachman: ‘de broers waren bezig met de verkoop van Joseef, Joseef treurde over zijn knechtschap, Re’oeveen kwelde zich over de zaak met Bilha (Gen.35:22), Ja’akov over de verdwijning van Joseef, Jehoeda over een vrouw. En de Heilige Hij zij gezegend? Die schiep intussen het licht van de koning Masjiach (Messias, EV)… Immers: uit het huwelijk tussen Jehoeda en Tamar wordt Perets geboren. Eén van de nazaten van Perets (Boaz) trouwt opnieuw met een niet Joods meisje. En uit dat huwelijk wordt Oved geboren, de grootvader van koning David. Zo legt de Heilige Hij zij gezegend in de donkere jaren van haat, honger en ballingschap, al de grondslag voor de toekomstige Verlosser, die uit het geslacht van David zal zijn’. Het boek Roet (Ruth, EV) lijkt een ‘verloste’ versie van het verhaal van Jehoeda en Tamar.

(In Tenachon 8, p. 120, Stichting PaRDeS, vooreen B. Folkertsma Stichting voor Talmudica)

De video van vandaag gaat over het woord nákhar. In bovenstaand stukje is dit vertaald als ‘bekijk toch’.

Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: